Day 6 - Yellowstone, tweede dag

16 september 2019 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Vandaag waren we vroeg op pad.

IMG-20190917-WA0007

We zijn van plan de zuidkant van het park rond te rijden en rijden dan al vroeg richting de geiserbassins aan de zuidwestzijde van het park.
Terwijl we de camping 1 meter verlaten hebben, rijden we al direct tegen onze eerste bison aan. Wat een machtig dier is dat zeg.

We rijden door richting het geisergebied. Nu het wat koeler is, zien we de stoom van alle geisers veel beter. zodra we aankomen bij de eerste geisers lijkt het wel een buitenaards gebied waar we zijn.

IMG-20190917-WA0002IMG-20190917-WA0008

We bezoeken o.a. Excelsier Geyser (grootste geiser in het park), Steamboat Geyser (de naam zegt het al) en Grand Prismatic Spring.
De laatste lijkt wel alsof Van Gogh z'n hele kleurenpallet in een warm bad heeft gegooid. Een waanzinnig kleurenspectacel speelt zich hier af, op een zodanig grote schaal dat je een van de omliggende heuvels op moet om het complete gebied te kunnen aanschouwen. Dit is zeker een van de hoogtepunten van deze reis.

IMG-20190917-WA0006

We komen ook andere geothermische gebieden tegen. We bezoeken diverse gebieden waar de modderpoelen tegen het kookpunt aan bubbelen en komen langs kraters waar een lucht uit komt waar duizend rotte eieren jaloers op zijn.

Onderweg komen we onze eerste grote bisonkudde tegen. Ze zijn met een kleine honderd aan de middaglunch bezig.

IMG-20190917-WA0009

Uiteindelijk komen we aan in het plaatsje Canyon Village (hier gaan we over een paar dagen kamperen) en gaan hier op z'n Amerikaans naar een echte hamburgertent waar je met 20 man aan 1 tafel zit. Lekker gezellig in ieder geval! We bezoeken ook hier het Visitor Center waar ze op een leuke interactieve manier veel over het park uitleggen. We zien ook enkele seismologische resulaten van metingen van de afgelopen 24 uur. We zien dat de aarde hier constant beweegt. Honderden zeer kleine en een paar sterkere aardbevingen worden hier dagelijks gemeten. Ook een Park Ranger legt hier aan de hand van diverse dierenhuiden uit hoe elke dier zich gedraagt en waar in het park ze zich het meest bevinden.

Onderweg terug naar onze camping passeren we Hayden Valley. Dit voormalig gletsjergebied is nu een vallei waar wild zich vroeg in de ochtend en laat in de middag verzameld. We zijn op tijd om ook hier een bisonkudde te kunnen zien. We sluiten de dag af op de camping met een maaltijd a la Emma (heerlijk) en een kampvuur a la Stephan (alle eekhoorns in paniek).
Morgen staan we vroeg op en gaan we de zonsopkomst in Hayden Valley aanschouwen. Hopelijk komen we hier dan weer veel wilde dieren tegen, maar als we de Park Rangers mogen geloven, komt dat wel goed.

1. Paul Prooi:
    17 september 2019
    Ik ben (helemaal) niet jaloers.......? , maar..... volgens mij genieten jullie je terecht te pletter. Geweldig! En leuk om te volgen.
  2. Monique:
    17 september 2019
    Die arme, arme ground squirrels...