Day 9 - Yellowstone, vijfde dag

19 september 2019 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Wat een topdag! Vanmorgen hondsvroeg vertrokken naar Lamar Valley, op hoop van zegen om hier wild te spotten. De weg er naar toe was aardedonker en na onderweg 3 herten bijna te hebben aangereden, kwamen we in het donker daar aan. Het begon net schemerig te worden en hebben we ontbeten. Na verloop van tijd kwamen er steeds meer mensen en toen het zicht iets beter werd, zijn we bij ze aangesloten.

Na wat wachten en wachten kwam er een roedel wolven (21 stuks) en een grizzlybeer!!!! Er lag nog een karkas van de vorige avond (waarschijnlijk een bizon geweest). Eerst liepen ze allemaal rondom het karkas, maar na verloop van tijd werd de beer steeds hebberiger en eigende hij/zij het karkas toe. De wolven stonden vanaf afstand beteuterd te kijken en wat te dollen met elkaar. Het was schitterend om te zien. Achter ons stonden misschien wel 150 bizons te grazen (op ruim 150m afstand), maar niemand toonde daar interesse in, want dit schouwspel was geweldig!

Na verloop van tijd kwam aan de andere zijde van de vallei nog een grizzlybeer tevoorschijn!

Stephan spotte nog een hard rennende wit stipje met het blote oog, dit was een antilope. Die stormde recht op de wolven en beer af. 'Helaas' lieten ze hem met rust en kon hij z'n weg vervolgen.

Het was echt fantastisch om te zien! Onze verrekijker was hellaas niet opgewassen tegen deze afstand, gelukkig mochten we af te toe mee kijken door die van professionals, wat een details, geweldig! Volgende keer gaan we er zo eentje huren, we hebben contactgegevens gekregen! (Door de afstand hebben we helaas geen foto's van dit schouwspel).

We stonden met een stel te kijken die al 3 jaar naar Yellowstone kwamen om beren en wolven te spotten, maar het was ze nog nooit eerder gelukt, wat hebben wij een mazzel gehad!

Na 3 uur lang genieten en te bevriezen zijn we verder Lamar Valley ingegaan. De beren en wolven trokken terug het bos in nu het zonnetje vol scheen. Verderop hebben we nog een groep antilope gezien. Het is een schitterende vallei, een aanrader (net zo als de rest van het park trouwens).

Op de terugweg zijn we nog meerdere keren gestopt om van het uitzicht te genieten. Af en toe moesten we stoppen om een groep bizons te laten oversteken. We denken er ongeveer 200 gezien te hebben, maar na 5 kuddes zijn we gestopt met tellen.

IMG-20190920-WA0008IMG-20190920-WA0007

Een stukje Mount Washbourn opgeklommen om de volledige krater van Yellowstone te aanschouwen. Prachtig uitzicht van zo hoog.

IMG-20190920-WA0010

Verder nog een poosje langs het water van de Yellowstone River gezeten om te zien of we bevers/otters zouden zien, maar helaas, wel de beverburcht.

We zijn nog bij de Upper Falls wezen kijken. Hier zagen we een groot harig beest, maar geen idee wat het was. Stephan dacht een stekelvarken en ik een bever. Op naar een ranger om het te vragen, die vertelde dat het zeker weten een Yellow Bellied Marmot was. Tuurlijk, dat we dat niet al wisten..

Vervolgens lekker naar de camping gereden om een goed vuurtje te stoken (Stephan), lekker te eten (Emma).

IMG-20190920-WA0011

Dit wordt onze laatste nacht in Yellowstone, morgenochtend vertrekken we naar het zuiden en gaan onze avonturen daar verder, in hopelijk warmere temperaturen. In Yellowstone wordt vanaf morgen onweer en kans op sneeuw gemeld, dus dit is een goed moment om te verkassen. Op naar het zuiden, richting Moab en 900 mijl voor de boeg!

1. Nina:
    Superleuk!!!
  2. Monique:
    20 september 2019
    Helemaaaaaaal niet jaloers op jullie avonturen (echt wel). Wat moet dat fantastisch zijn geweest!
  3. Paul Prooi:
    Top!