Day 26 - Hoover Dam

6 oktober 2019 - Hooverdam, Nevada, Verenigde Staten

Vandaag Zion verlaten en naar onze laatste stop toegetreden, de Hoover Dam. Om hier te komen zijn we door Valley of Fire gereden, binnen een paar uur weer een heel ander landschap dan in Zion. Hier hebben de rotsen een kleur waardoor de vallei in brand lijkt te staan.

IMG-20191006-WA0001

Als ingenieurs moeten we natuurlijk een stop maken voor een rondleiding bij de Hoover Dam. Om überhaupt in de buurt van de stuwdam te komen wordt de camper onderzocht door de security, Zowel binnen als buiten moet alles open. Na een goedkeurende blik mogen we doorrijden. Over de dam en de camper parkeren. Wat een mensenmassa, maar niet veel Chinezen gelukkig. We verbazen ons over de grote van de dam, het spuikanaal en de overlaatconstructie. Op de omliggende bergen is goed te zien hoe hoog het water kan staan, de rode kleur is het daar verloren.

IMG-20191006-WA0005

Na van het uitzicht genoten te hebben, zijn we het visitor center binnen gegaan (betaald nog wel) en voor een kleine rondleiding naar de buizen waar het water me genoeg kubs per seconde door 1 turbine heen gaat om in 7 seconden een olympisch zwembad te vullen en er staan hier 17 van die turbines. De generators voorzien 1,3 miljoen huishoudens in 3 staten van stroom.

IMG-20191006-WA0004

De bouw is echt heel snel gegaan, in ongeveer 2 jaar hebben ze het voorbereidende werk gedaan: 4 omleidingen aanleggen voor de Colorado River, 2 cofferdammen aangelegd en alle potentiële vallende rotsen weggehaald. In de 2 jaar daarna hebben ze het betonwerk gemaakt van de dam. Hier kunnen we in Nederland nog wat van leren. Hiervoor werd dag en nacht gewerkt in 3 ploegen, met 2 dagen vrij per jaar (kerst en 4 juli). Het koelen van beton hebben ze hier ook uitgevonden (zeggen ze). Waarbij continu koud water door het beton gepompt wordt waardoor het sneller uithard (anders had uit 120 jaar geduurd voor het beton hard was). De toer was kort en krachtig.

IMG-20191006-WA0002

Daarna lekker naar de camping gereden voor ons (derde!!!) ijsje van de vakantie. Verder de camper helemaal in orde gemaakt. Nog 1 nachtje en dan begint ons Vegas avontuur!

Het voelt wel een beetje gek dat ons avontuur met de camper er alweer op zit. Stiekem beginnen we het alweer te hebben over de volgende vakantie....

1. Monique:
    8 oktober 2019
    Leuk bouwprojectje!
  2. John:
    8 oktober 2019
    Vakidioten :-) Nu lekker gaan gokken in Las Vegas en al het vakatie geld wat over is verbrassen.
    Nog een paar daagjes genieten en even lekker bijkomen bij het hotel zwembad