Day 12 - Arches National Park (Moab)

22 september 2019 - Arches National Park, Utah, Verenigde Staten

Alweer zo'n schitterend park! Begint het al te vervelen 😉 Vandaag weer heel veel steen, maar dan met bogen erin, gevormd door moeder natuur in Arches National Park. Het park bevat zo'n 2000 bogen, lang niet allemaal te zien.

IMG-20190922-WA0000

De bogen ontstaan doordat er steeds een beetje water over sijpelt en een steeds bredere kloof maakt. Door deze kloof begint de wind er ook vat op te krijgen en holt de wind het onderste deel van de nieuwe boog uit. De boog wordt dus steeds groter, tot deze zijn eigen gewicht niet meer kan dragen, dan stort hij in.

Voor zonsopgang vertrokken we om deze bogen te bekijken in het park terwijl het nog rustig en koel is. Tijdens de rit begon het te schemeren en haalde we de contouren van de bergen eruit.

Just in time arriveerden we bij de beroemdste boog Delicate Arch. Deze wordt in Utah overal voor gebruikt, zelfs op de kentekenplaat. Wat een domper was dat, vanaf het uitkijkpunt waar we stonden was hij super ver weg en ook nog eens in een hoek waardoor je het zonlicht niet kon zien.

Omdat dit een best druk bezocht park is met weinig parkeergelegenheid, zijn we naar het uiterste puntje in het noorden gereden en zo terug gewerkt richting Moab in het zuiden. Hier hebben we een wandeling gemaakt naar Landscape Arch. Deze boog is super imposant om te zien, een wonder, slank en lang torent hij boven je uit. Een aantal jaar geleden zijn er brokstukken onder deze boog gevallen, je mag er dus helaas niet meer onder komen.

IMG-20190922-WA0004

Op de terugweg naar de camper hebben we nog 2 bogen bezocht, maar die waren niet zo imposant. Bij de camper aangekomen, zien we stom toevallig dezelfde motorrijder als gister en we besluiten een babbeltje te maken. Met nog wat tips en contactgegevens gaan we weer uit elkaar.

Onderweg bekijken we nog wat uitzichtpunten over verschillende rotsformaties en kloven, met bijbehorende uitleg hoe het is ontstaan (soms heel indrukwekkend).

Aangekomen bij Windows Point maken we nog een wandeling naar 2 bogen die vlak achter elkaar staan. We klauteren natuurlijk omhoog voor een mooi uitzicht. Maar omhoog is altijd makkelijker dan naar beneden... Na eerst wat anderen te hebben bekeken (en bijna hun benen te hebben zien breken) wagen we ook maar een gokje.

IMG-20190922-WA0006

Aan de andere kant van deze stop bevinden zich nog 2 Windows, die door water zijn ontstaan i.p.v. wind. Hierdoor ontstaan als het ware 'ramen' in dikkere rosten.

IMG-20190922-WA0005

Nog even langs het visitors center en dan voor een hele late lunch/vroeg dinner Moab in. Amerikanen lopen niet en dat zie je in zo'n dorp. Alles gaat met de auto. Terwijl wij op het terras zitten zijn het aantal wandelende passanten op 3 handen te tellen.

De lunch was bij de beste Mexicaan van het dorp, dat was goed! Ondertussen schrijven we dit 's avonds en hebben we nog steeds geen behoefte om te eten (aanrader)!

IMG-20190922-WA0007

We zijn een keertje bijtijds op de camping om een spelletje te spelen en een boekje te lezen. Nu lekker naar bed toe. Tot morgen, in Monument Valley!